درمان شناختی رفتاری نوعی درمانی روانشناختی است که به فرد کمک می کند تا یاد بگیرد چگونه الگوهای فکری مخرب یا مزاحمی را که تاثیر منفی بر رفتار و هیجاناتش دارد، شناسایی و تغییر دهد. در ادامه این مطلب از دپارتمان سلامت روان وب سایت دکتر روان شناس با CBT بیشتر آشنا خواهید شد.

 

CBT

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که به بیماران کمک می­ کند تا افکار و احساساتی که رفتارها را تحت تاثیر قرار می­ دهند، درک کنند. درمان شناختی رفتاری، معمولاً برای درمان طیف گسترده­ ای از اختلالات، از جمله فوبیا، اعتیاد، افسردگی و اضطراب استفاده می ­شود. درمان شناختی رفتاری، عموما کوتاه مدت است و هدف آن، کمک به افرادی است با مشکل خاصی دست و پنجه نرم می­ کنند. در طول دوره درمان در کلینیک روان شناسی افراد یاد می­ گیرند که چگونه الگوهای فکری مخرب یا پریشانی که بر رفتار و احساسات، تاثیر منفی می­ گذارند، را شناسایی کرده و تغییر دهند.

هدف از درمان شناختی رفتاری، این است که به بیماران آموزش داده شود که با اینکه نمی­ توانند تمام جوانب جهان اطراف خود را کنترل کنند، اما می­ توانند نحوه تفسیر و برخورد با چیزهایی که در محیط آنها وجود دارد را کنترل نمایند.در سال­ های اخیر، درمان شناختی رفتاری در بین افرادی که به دنبال سلامت روان هستند، و همچنین در بین متخصصین درمان، محبوبیت فزاینده­ای پیدا کرده است. از آنجا که CBT، معمولا یک درمان کوتاه مدت است، اغلب ارزان­تر از سایر درمان­ها می ­باشد. CBT از لحاظ تجربی نیز تایید شده است، و به طور مؤثری به بیماران کمک می­ کند تا بر طیف گسترده ­ای از رفتارهای ناهنجار، غلبه کنند.

 

فواید این روش درمانی چیست؟

درمان شناختی رفتاری بر این باور استوار است که افکار و احساسات ما نقش مهم و بنیادینی در بروز رفتارهای ما دارند. برای مثال، فردی که وقت زیادی را به فکر کردن به سقوط هواپیما و مشکلاتی که در طی پرواز ممکن است اتفتق بیفتد، می گذراند، در نتیحه این افکار منفی ممکن است از سفر هوایی اجتناب کند. هدف درمان شناختی رفتاری این است که به فرد یاد دهد که درست است که نمی تواند روی تمامی جنبه های زندگی و جهان کنترل داشته باشد ولی می تواند افکار خود و تعبیر خود از اتفاقات محیط را کنترل کند و در صورت نیاز تغییر دهد.

فواید مهم این روش عبارتند از:

با شناسایی و آگاهی از افکار منفی و اغلب غیرواقع گرایانه، باعث ایجاد الگوهای فکری سالم تر در فرد می شود. این افکار منفی مسئول افت خلق و تجربه احساسات منفی در فرد هستند.
اثرات این روش در کوتاه مدت خودش را نشان می دهند. برای مثال نشانه های بهبودی از جلسه پنجم خودشان را نشان می دهند و معمولا بیشتر از ۲۰ جلسه نیاز به شرکت در جلسات نیست.
برای بسیاری از اختلالات و مشکلات رفتاری موثر است.
نسبت به دیگر روش های درمانی هزینه کمتری دارد.
طبق پژوهش های انجام شده، درمان شناختی رفتاری آنلاین به همان اندازه درمان حضوری اثرگذار است.
برای افرادی که نیاز به درمان دارویی ندارند، به شدت تاثیرگذار است.
یکی دیگر از فواید این روش این است که به فرد مهارت هایی می آموزد که نه تنها برای مشکل فعلی اش ، بلکه در آینده نیز می تواند از آنها در موقعیت های مختلف استفاده کند.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های شما